Sezon Czas Start!

Wraz z początkiem września skończyła się fala upałów, duchoty, nieznośniej temperatury. Większość z naszych znajomych żałuje, że lato zbliża się ku końcowi, jedynie My biegacze, zaczynamy czuć powoli dreszczyk emocji z ożywieniem rozglądając się dookoła. Dla nas wrzesień oznacza jedno. Początek sezonu startowego! W ciągu roku mamy dwa główne okresy startowe, wiosenny, który weryfikuje czy dobrze przepracowaliśmy zimę ale z racji tego, że wielu z nas traktuje zimę jako czas roztrenowania czy zmniejszenia ilości treningów to właśnie drugi, jesienny sezon startowy uznawany jest powszechnie jako ten najważniejszy. To papierek lakmusowy. Czas weryfikacji formy. Czas ataku na zaplanowane życiówki. Czas najważniejszych sprawdzianów w roku.

Dla mnie jesień 2015 to moment w którym zaplanowałem największe i najważniejsze starty. Już za dwa tygodnie bardzo ciekawy wyjazd, mój pierwszy start w Skandynawii czyli Oslo Marathon. Odbywający się w stolicy Norwegii bieg prowadzi przez malowniczy Oslo Fjord położony tuż przy brzegu morza Północnego. To mój trzeci Maraton po Berlinie i Wiedniu, który biegnę poza granicami naszego kraju. Norwegia fascynuje przyrodą i pięknymi widokami, mam nadzieję na świetną przygodę i oprócz samego biegu szansę na poznanie i pozwiedzanie tego cudownego kraju. Uwielbiam w bieganiu to, że start w oficjalnych zawodach staje się elementem, który scala aktywność fizyczną z turystyką dając impuls bo wyjazdów w nowe miejsca, poznawania nowych ludzi i odkrywania nowych kultur. To kolejna wspaniała rzecz, którą dostajemy dzięki aktywnemu uprawianiu tego sportu!

005

Już trzy tygodnie później żelazny punkt w mojej corocznej rozpisce biegowej czyli mój domowy Poznań Maraton. Z tym biegiem związany jestem mocno emocjonalnie bo kiedy rozpocząłem swoją przygodę z bieganiem w początkach 2011 roku, po ponad roku treningów to był pierwszy oficjalny wyścig w którym zdecydowałem się wystartować. Czujecie to? 13 Maraton Poznański był moim PIERWSZYM wyścigiem z numerem startowym na piersiach! Nie dycha, nie połówka, ale Królewski Dystans! Bieg zakończony z czasem 3 godzin i 53 minut był dla mnie niesamowitym przeżyciem. Wyraźne złamanie 4 godzin w debiucie w maratonie i w ogóle w debiucie w wyścigu dało mi mega kopa do dalszej aktywności. Od tego czasu nie wyobrażam sobie sezonu startowego bez uczestniczenia w Poznańskim Maratonie. Tegoroczny będzie moim czwartym  z kolei i szansą na ponowne spotkanie z wieloma znajomymi, którzy także biorą udział w tym wyzwaniu.

Oprócz dwóch maratonów w okresie zaledwie trzech tygodni, oczywiście pojawiają się inne krótsze biegi takie jak min. Półmaraton Kościan, który zazwyczaj w połowie listopada jest dla mnie zamknięciem sezonu jesiennego. Szybka i przyjemna trasa w tej miejscowości przyciąga mnie tam już po raz trzeci. Dlaczego piszę o tych startach? Dlatego, że jak sami widzicie, sezon jesienny cechuje się dużą intensywnością, więc warto przygotować siebie i swój organizm na takie obciążenia. Jak to zrobić i o jakich podstawach należy zawsze pamiętać?

001

Dobry plan treningowy to absolutna podstawa. Świadomy biegacz nie przystępuje do sezonu startowego bez kilkumiesięcznych przygotowań opartych na odpowiednio dobranym i realizowany planie treningowym, który trwał minimum trzy, cztery miesiące. Dobra forma, zbudowana kondycja i przygotowanie motoryczne pozwoli Wam przejść przez sezon startowy bez wysokiego ryzyka kontuzji, która może wykluczyć was z biegania na długie miesiące. Jesień to czas w którym dobrze przepracowane treningi mają procentować i oddawać z nawiązką hektolitry potu wylanych na trasie.

Dieta, która tuż przed sezonem startowym jak i w jego trakcie powinna przesuwać się wyraźnie w kierunku węglowodanów. Dostarczanie ich organizmowi w trakcie okresu tak wzmożonego i intensywnego wysiłku podczas startów w zawodach, da wam nie tylko energię i siłę na wykonanie zaplanowanych celów, ale także pozwoli na szybszą regenerację po samych biegach. Makarony, ryże, potrawy bogate w magnez, żelazo i inne niezbędne minerały powinny więc stać się stałym elementem nie tylko w sławnym okresie „Ładowania węgli” które każdy z biegaczy uprawia w czasie ostatnich kilkudziesięciu godzin przed samymi zawodami.

002

Sprzęt biegacza czyli buty :) To one stanowić będą dla was podstawowy element i najważniejszą barierę zabezpieczającą Was przed kontuzją. Nie rozpoczynajcie sezonu z butami w których wybiegaliście już okolice 1000 kilometrów bo ich amortyzacja, którą zapewniały na początku,  jest już szczątkowa. Oczywiście najgorszym rozwiązaniem jest kupno butów tuż przed samymi zawodami. Nie przyzwyczajona do nowego obuwia noga, może sprawić więcej kłopotów niż przynieść pomocy. Najrozsądniej więc sprawić sobie nowe obuwie startowe na kilka tygodni przez planowanymi imprezami i spokojnie rozbiegać je w trakcie spokojnych a potem intensywnych treningów. Obuwie w którym przebiegliśmy 100-150 km możemy uznać za gotowe do wykorzystania w trakcie sezonu startowego!

004
Większość z nas czuje już emocje. Ma świadomość, że to już ten czas. Życzę wszystkim z Was realizacji zakładanych ambitnych celów, życiówek, dużo pozytywnych emocji i radości ze startów. Ale pamiętajcie. Zimna głowa i rozsądek przede wszystkim. Nie dajcie się ponieść emocjom, myślcie racjonalnie, nie przeciążajcie się, kalkulujcie na chłodno. Nagrodą będzie Wasze zdrowie. A to jest tak naprawdę najważniejsza wygrana w tym wyścigu!

Chris Kwacz

Reklamy

2 uwagi do wpisu “Sezon Czas Start!

  1. Powodzenia na startach! Od razu jak czytam co Cię czeka, to myślę o swoim sezonie…bo w zasadzie jest po nim. Tak jak w Sztosie:
    „– Ćwiczyłem ten sztos – mówi Synek do Eryka.
    – Pakuj mandżur i jedziemy – w dalszej części mówi Eryk do Synka.
    – Przecież po sezonie jest – opowiada Synek.
    – Znam miejsca… – ripostuje Eryk.”

    Czekam na relacje! :)

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s