Jak Wrócić?

Długotrwała choroba. Problemy rodzinne. Skomplikowana kontuzja albo po prostu czyste lenistwo. Niezależnie jaka była przyczyna tego, że nie biegałeś regularnie przez dłuższy okres, powrót na trasę zawsze wiązać się będzie ze sporym wysiłkiem, dodatkową motywacją oraz intensywną pracą. Dzisiaj kilka uwag na temat tego jak zdrowo i w optymalnej dyspozycji wrócić do pełni formy na biegowych trasach.

11265229_901330973271475_7874989335038778694_n
Po pierwsze primo: Zapomnij o dystansach, które z uśmiechem na ustach jednocześnie nucąc swój ulubiony kawałek pod nosem, pokonywałeś jeszcze kilka tygodni wcześniej. Twój organizm jest bez formy, zazwyczaj osłabiony i po prostu potrzebuje czasu aby powrócić do poprzedniej kondycji super herosa. Nie miej więc sobie za żaden wstyd gdy przy pierwszych wybieganiach uda Ci się pokonać zaledwie kilka kilometrów, chociaż zazwyczaj było ich co najmniej kilkanaście. Zresztą sam organizm w swojej cudownej budowie poprzez totalne zmęczenie upewni Cię skutecznie, że nie ma sensu abyś biegł dalej. Podsumowując: Padniesz na pysk po pierwszych 6-8 kilometrach :) Po raz kolejny dobra nauczka. Słuchaj swojego organizmu. On nigdy Cię nie okłamie :)

Po drugie primo: Gorąca Głowa. „Ja nie dam rady? Ja? Nie takie dystanse robiliśmy ze szwagrem w stepowym upale…” „No bez jaj. Nie będę przecież robił z siebie szuszwola który ma dość i oddycha rękawami już po 5 kilometrach..” Pycha to przypadłość, która zgubiła nie jednego biegacza. Ulegnięcie jej może spowodować nie tylko zasłabnięcie na trasie, odwodnienie ale także kontuzję, która wykluczy Cię z treningów na kolejne długie miesiące. A wierz mi:  Naprawdę tego nie chcesz! Dlatego też podchodź z rozsądkiem do treningów po długiej przerwie. Wyznaczaj sobie krótsze dystanse, wolniejsze tempo i po prostu realizuj ten plan. Da ci to szansę na powrót do pełnej kondycji szybciej niż myślisz…

11403283_921285004609405_8465250462542282826_n
Po trzecie primo: Odżywianie. W okresie powrotu do aktywnego treningu Twoje ciało bardziej niż kiedykolwiek potrzebuje witamin, substancji odżywczych czy soli mineralnych. Dostarczaj mu więc je pełnymi garściami. Jedź warzywa bogate w potas, żelazo, wapń. Nie żałuj sobie trochę zwiększonej porcji węglowodanów. Da Ci to szansę na pokonanie kolejnych kilku kilometrów na samej trasie. A wszystko po to, aby w optymalny sposób wrócić do wyjściowej formy i znów poczuć wiatr we włosach w trakcie biegu. Ok, nie pomyślałem tutaj o tych którzy pozbyli się już swojego owłosienia na głowie. Przyznaję, mój błąd! :)

11701157_932406276830611_7602583269727453741_n

Po czwarte primo: Popatrz na tą całą sytuację z zupełnie innej strony. Znów przez jakieś okoliczności spadłeś poziom niżej. Znów musisz szlifować i poprawiać wytrzymałość i szybkość przy każdym kolejnym  treningu. Ale dzięki temu każde kolejne wybieganie da Ci widoczną poprawę jeśli chodzi o te wskaźniki. Za każdym kolejnym razem kiedy ruszysz na trening poprawa dystansu i jakości biegu będzie widoczna gołym okiem dając Ci dużą satysfakcję, frajdę i radość biegania. Z każdego wybiegania będziesz wracać wytrzymalszy, szybszy, pewniejszy siebie. Dlatego uważam, że czasami dłuższa nawet nie zawiniona przez nas, przerwa w treningu może okazać się zbawieniem. Zbawieniem odzyskania czystej radości z biegania. To tak trochę jakbyś obejrzał kolejny raz Back 2 The Future tylko z tym, że tym razem to Ty jesteś głównym bohaterem, to Ty jesteś George McFly! :) Great Scott!!!

 

Chris Kwacz

Reklamy

10 uwag do wpisu “Jak Wrócić?

  1. Dziękuję za ten artykuł. Mam za sobą prawie 4 miesiące pozbawione biegania. Wcześniej, dystanse 10 km i dłuższe nie sprawiały większego problemu… Teraz czuje autentyczny strach i obawę przed założeniem biegowych butów. Postaram się jednak mieć w pamięci to, co napisałeś powyżej :) Pozdrawiam!

    Polubienie

  2. Zgadzam się ze wszystkim. Co prawda nie mam dłuższych przerw od biegania, to jednak chyba podjąłbym się wyzwaniu „Ty nie dasz rady?” i ledwo żywy dobiegł aby udowodnić to nie tylko komuś ale i sobie. Jednak jest to dosyć szalone i ryzykowne.
    Pozdrawiam i życzę dalszych sukcesów.
    Runnerpawcislaw

    Polubienie

  3. To prawda biegałem dużo 2, 5tyg przerwy w bieganiu i wszystko od nowa. Byłem dzisiaj pierwszy raz i tak jak było napisane tylko 6 km bo na więcej organizm nie pozwoli ł choć chciałem więcej. Bardzo mądry artykuł. Pozdrawiam.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s