Jak Skończyć Bieganie?

Spocony dobiegasz do mostka w parku przy którym zazwyczaj kończysz trening. Zatrzymujesz się w miejscu, wyłączasz stoper, sprawdzasz tempo, czas może nie urywał tyłka ale przecież tak dzisiaj miało być. Spokojne kontrolowane 12 kilometrowe wybieganie w OWB1. Powoli spacerem zmierzasz w kierunku domu, marząc o kąpieli i posiedzeniu chwilę na sieci. Jak wielu z nas w ten sposób właśnie kończy swój trening? Ale wcale nie tak powinny wyglądać nasze ostatnie czynności zaraz po długim wybieganiu. Dzisiaj kilka słów na temat tego ogromnie ważnego elementu, który często nieświadomie, jest pomijany przez duże grono biegaczy. Co robić zaraz po zakończeniu treningu biegowego?

Schłodzenie! Mega istotny element, który minimalizuje ryzyko złapania kontuzji i urazów. Pokonując kilkanaście kilometrów biegiem, nie możecie po prostu zatrzymać się nagle w miejscu i pójść do domu. To znaczy możecie wszystko, ale na pewno nie jest to dobre rozwiązanie :) Przeznacz ostatni kilometr, dwa treningu na schładzanie. Na ustabilizowanie i zmniejszenie tętna, wyciszenie organizmu. Jak to zrobić? Po prostu zaczynaj powoli zwalniać. Biegnąć trening w tempie w okolicach 5min/km w trakcie ostatniego kilometra zwolnij do 6 a następnie 7 min/km na końcu przejdź w kilkusetmetrowy trucht. Da Ci to pewność, że organizm w naturalny i łagodny sposób wchodzi na mniejsze obroty. Nie zapomnij także o chociaż kilku minutach ćwiczeń rozciągających, które pozwolą twoim mięśniom wrócić do ich stanu wyjściowego przed treningiem. Potem już dotruchtaj spokojnie do domu i przejdź do drugiego elementu czyli

Nawodnienie! Po zakończeniu treningu Twój organizm jest mocno odwodniony więc jak najszybciej zapewnij mu płyny. Najlepiej woda albo izotonik, który wzbogaci i dostarczy organizmowi witaminy i sole mineralne, które wypłukałeś i wypociłeś w trakcie treningu. Nie pij od razu do dna półtoralitrowej butelki o wiele korzystniejsze jest wypijanie ok 200-300ml wody w kilkuminutowych odstępach czasowych. Kontynuuj także nawodnienie w późniejszym okresie. Pamiętaj stabilizacja elektrolitowa w twoim organizmie to podstawa więc nie zapominaj o tym zwłaszcza po treningach w trakcie letnich gorących dni.

20140208_113755fix

Jedzonko! Glikogen w mięśniach spalił Ci się w trakcie pierwszych 20-30 minutach treningu, więc organizm potrzebuje energii. Zapewnij mu ją najlepiej w postaci szybkiej zdrowej przekąski. Nie pałaszuj schabowego z ziemniakami, na to możesz się skusić później, kilka godzin po zakończonym bieganiu od razu po treningu zjedz sobie batona, shake, banana. czy kawałek czekolady. Daj zajęcie swojemu żołądkowi i dostarcz sobie szybko przyswajalnej energii, która zapewni ci siłę i pomoże rozpocząć regenerację twojego organizmu.

Chłodna kąpiel! Pisałem już o tym w Stay Cool, że chłodniejsze kąpiele są doskonałym sposobem regeneracji waszego organizmu po ciężkich treningach, ale wzmacniają także odporność organizmu. Polecam połączyć to z solankami, czyli zakupionymi solami mineralnymi, które służą do przygotowywania kąpieli. Solanki to doskonały sposób na odżywienie mięśni, na ich regenerację. Solanka między innymi rozszerza pory, dzięki czemu organizm uwalnia się od toksyn oraz kwasu mlekowego jednocześnie wchłaniając zawarte w solance minerały. Warto spróbować prawda?

Opity wodą, z batonem w ustach i świeżo wykąpany w solance, możesz spokojnie położyć się do łóżka i poświęcić kilka minut na przeglądanie sieci, czyli coś o czym myślałeś kończąc trening na mostku w parku… W międzyczasie jednak zamiast stanąć i pójść do domu wykonałeś kilka prostych kroków , które wcale nie zajęły Ci wiele czasu ale za to zmienił wszystko w kwestii poprawnego wykonania treningu. Gratulacje, Twój organizm jest z ciebie dumny! :)

Chris Kwacz

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s